Tuesday, February 16, 2010

Quiltbeurs

Wat doet Maaike op een quiltbeurs? Ja, dat wist ik eigenlijk ook niet en toch belandde ik daar afgelopen zaterdag. Dat zit zo. Mijn beste vriend Christiaan heeft net een huis gekocht en zijn moeder, die heel erg goed is in handwerken, wil graag een mooie quilt voor hem maken voor over zijn bank. Zij wilde graag naar de Quilt- en Handwerkdagen in de Expo van Rijswijk en vroeg of ik ook mee wilde. Onder het mom van ‘doe eens iets in je leven wat je normaal nooit doet’ stemde ik daarmee in en stond dus ineens tussen heel veel vrouwen van een jaartje of vijftig.

De expo in Rijswijk zoeken leverde ook nog een lollige situatie op. Christiaan had het adres gezocht op Google, en wij vertrouwden volledig erop dat hij nerd genoeg was om het goed op te zoeken. Met Google Maps op mijn iPhone konden naar het adres dat hij gevonden had navigeren. We arriveerden, maar er was daar geen Expo... We reden door en waren Den Haag Centraal al gepasseerd, terwijl de Expo in Rijswijk zou zijn. Voor de zekerheid zocht ik zelf nog maar even op mijn iPhone wat het adres was. Bleek het dus een heel ander adres te zijn! Christiaan is dus nu voortaan de Google-noob :p

Met het goede adres bij de hand reden we naar de juiste bestemming en de Expo bleek vlak naast de snelweg te liggen. We gingen naar binnen, namen even een kopje koffie en zochten de juist hal op. Daar belandden we in de wondere wereld van het quilten en ik keek mijn ogen uit. Het is niet iets wat ik zelf gauw zou gaan doen, dat quilten. Ik kan een beetje breien (ik heb een hele collectie sjaals gebreid, dat is het enige wat ik kan), maar daar houdt het op. Christiaan en ik keken dan ook een beetje verdwaasd om ons heen. Het handwerken blijkt een verrassend actieve subcultuur te zijn, met standjes die allerlei stofjes aanboden, evenals cursussen, rondleidingen en al wat niet meer. Het was voor mij allemaal abacadabra. Ondanks het stoffige (ja ik weet, dit is een slechte woordgrap) imago hebben al die bedrijfjes ook websites waar je spullen online kunt bestellen. Iedereen gaat mee op de internetbubble! We struinden de kraampjes af, maar de lezing ‘quilten door de jaren heen’ sloegen we maar even over.

In het midden van de hal was ook een expositie van quilts en handwerk en ik was toch verrast door wat ik daar zag. De meeste van die doeken zijn kunstwerken!










Naast de quiltbeurs was er ook een neuzelbeurs, waar allerlei tweedehands spullen werden aangeboden. Hier werd ik echt een beetje triest van. Er lag alleen maar troep en achter de kraampjes zaten stuk voor stuk treurig kijkende mensen die ranzige shagjes aan het roken waren. Je zag er elektronische rommel, maar ook losse schoenen (wie wil dat hebben??), een skipak uit de jaren ’80 (felgroen met felpaars), en ranzige poppen. Het was bijna grotesk te noemen. Vooral die ranzige poppen doen mij altijd denken aan die scene uit Fear and Loathing in Las Vegas waarin ze in een foute trip hebben (o wacht, dat is bijna de hele film). Of foute horror films....Ik wilde er zo snel mogelijk weg.

We gingen weer terug naar huis, en Christiaans moeder gaat waarschijnlijk een op Esher geïnspireerde quilt voor hem maken.

1 comment:

Milla said...

The quilt with the owls!!! I love it!

I'm telling you: textiles are WONDERFUL!