Thursday, February 18, 2010

Politiek geneuzel

De verwachte opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen ligt rond de 45% las ik vanmorgen in De Pers. Niet dat ik nou super politiek geëngageerd ben, maar ik vind persoonlijk dat als je 18 jaar of ouder bent en in het bezit bent van een beetje intelligentie, je dan naar de stembus moet gaan. Stop even wat tijd in het uitzoeken welke partij het beste bij je past en zet dat vinkje met het rode potlood. Het hoeft niet veel tijd te kosten!

Blijkbaar is het voor veel mensen te veel moeite en die gaan lekker niet. Dikke prima, maar die mensen mogen wat mij betreft ook niet gaan zeiken op het uitgevoerde beleid van (in dit geval) de gemeente waar ze in wonen. Als je niet gaat stemmen kies je er zelf bewust voor om het kleine beetje invloed dat je nog hebt uit handen te geven.

Democratie wordt tegenwoordig door iedereen als vanzelfsprekend ervaren, en dat is jammer. Het is een lang proces geweest, waarvan ik persoonlijk vind dat we het in ere moeten houden. Als langzamerhand blijkt dat het niemand weer wat kan schelen, zal de democratie verdwijnen? Ik vrees zelf wel voor zo’n scenario, en het is al gaande. Kijk naar de Europese Unie. Heb je daar als burger nog enige stem in? Al die besluiten zijn zo groots en overkoepelend dat je toch machteloos staat als burger. Nederland als klein rotlandje is daarin toch al niet van groot belang (ondanks dat we er wel veel geld in pompen). U ziet, ik ben nogal ambivalent over politiek. Ik vind het superbelangrijk om te gaan stemmen, maar tegelijk twijfel ik heel erg of het nog uitmaakt. Besluiten worden toch wel genomen. Dat hele verhaal nu met Griekenland laat ook zien wat voor raar orgaan de EU is. Ze zijn volledig om de tuin geleid door Griekenland, nu zit de gehele EU op de blaren, maar Griekenland wordt niet geholpen omdat dat ook weer een raar signaal afgeeft of tegen de regels is! Ik snap het wel en ergens ook weer niet. Er zijn motieven, binnen motieven, binnen motieven.

De politieke machine rolt door, en natuurlijk ben ik blij dat ik in Nederland woon en niet in Roemenië om maar iets geks te noemen. Er is hier wel orde, in de meeste gevallen goede rechtspraak, als vrouw mag je hier evenveel als een man, de politie is niet corrupt... En toch, terwijl ik dit type denk ik: ‘Is het wel zo?’. Ik vertrouw het hele systeem gewoon niet, het politieke gekonkel, de motieven van mensen. Als vanmiddag het kabinet valt vanwege de Afghanistan kwestie ga ik lachen.

En toch vind ik dat iedereen moet gaan stemmen.

1 comment:

Chris van Run said...

Haha, dan ga je lachen. Kabinet is vannacht gevallen over de kwestie =P