Thursday, October 15, 2009

Klarinet Madness

Woensdag leek een vrij normale dag, maar eindigde onverwacht goed. Afgelopen vrijdag praatte ik met Nicole (zij zit in het bestuur van KNA) over het feit dat mijn mondstuk wel aan vervanging toe is. Zij zou in de bestuursvergadering hierover gaan praten. Een nieuwe mondstuk kost zo'n 100 euro, dus ik verwachtte niet teveel problemen.

Ik kwam rond kwart over 7 aan bij KNA en de voorzitter kwam al naar me toe en zei dat Nicole me wat nieuws te vertellen had. Ik dacht 'yes, ik mag een nieuwe mondstuk!' Nicole kwam eraan en die zei meteen 'ja, je mag een hele nieuwe klarinet'. Ik kon het gewoon niet geloven en staarde ze allebei eerst even sprakeloos aan. Toen moest ik Nicole gewoon even omhelzen, want een nieuwe klarinet is iets wat ik al heel lang wil, maar me gewoon niet kan veroorloven. Nu lost de vereniging dus het probleem voor me op.

In de pauze kwamen Pieter (de penningmeester) en Jan (ander bestuurslid die over muziekinstrumentzaken gaat) even naar me toe. Jan had Unisono (een winkel in Kerkdriel waar onze vereniging altijd zaken mee doet) al gebeld en er ligt een Buffet Crampon R13 voor me klaar. Dat is een hele goede klarinet die ook in het bereik ligt van wat ik zelf ooit wilde kopen (zo rond de 3,000 euro).

's Avonds thuisgekomen ben ik gelijk gaan browsen naar mogelijke klarinetten, want er zijn nog meer goede merken dan Buffet Crampon: Selmer en LeBlanc. Er wordt alleen nogal vaag gedaan over prijzen op die websites, dus ik moet nog even kijken welke ik allemaal kan gaan proberen.



Het zal een hele ervaring worden om over te gaan op een nieuwe klarinet. Ik heb nu een LeBlanc Sonata met een Duits VanDoren mondstuk (een niet heel gewone combinatie). Daarbij komt ook nog dat het mondstuk echt óp is, het topje is afgesleten. Dit is al heel lang het geval, en hierdoor is mijn toon waarschijnlijk al lang niet optimaal meer. Bij een nieuwe klarinet ga ik waarschijnlijk terug naar een Frans mondstuk en dit betekent dat ik belachelijk veel moet gaan oefenen om weer een goede toon te krijgen. Het maakt namelijk heel veel uit op wat voor mondstuk je speelt: je blaast op een andere manier aan, je moet op een andere manier met je lucht omgaan, je hebt andere rietjes nodig....

Needless to say I'm quite excited about this!

No comments: