Tuesday, December 1, 2009

Wetteloos

Het is midden in de nacht. Niet vaak ben ik nog wakker op dit tijdstip. Bepaalde gebeurtenissen zorgen er echter voor dat ik nog klaarwakker ben.
Een verbroken vriendschap die me pijn doet en vragen die ik mezelf daarbij stel zijn, is een eerste reden.
De zoektocht naar een stage, die wellicht al snel succesvol zal worden afgerond, als tweede.
En nu is daar iets bijgekomen wat mij heel erg schokt.

Mijn beste vriend Christiaan woont vlak bij mij in Utrecht Lunetten bij een zogenoemde huisjesmelker. Ze hebben de huurcommissie ingeschakeld, om een lagere huur af te dwingen en vervolgens is de huisbaas overgegaan op lage methoden om hen weg te pesten, zodat hij er vervolgens andere personen in kan zetten om uit te melken. De prijzen waren onder andere 300 euro voor 8m2 en 450 euro voor 15m2. Verder is er in het huis geen woonkamer aanwezig, en de badkamer en keuken zijn verder ook niet geweldig. Kortom, 200 euro zou voor de kamers een veel redelijkere prijs zijn.

De huisbaas, een Turk, kwam om te beginnen langs met drie van zijn vrienden. Ze stalen de lampen uit de fittingen, pisten heel de WC onder incluis de vloeren en muren, stalen het bestek, molden de CV ketel (die de huisbaas vervolgens weer MOEST laten maken, want wettelijk verplicht). Dit was slechts het begin. Vervolgens kwam er in de kamer naast Christiaan een luidruchtige Turk te zitten die hem met hard gesnurk en gebonk op de muren het leven zuur moest maken. Dat lukte enkele dagen, totdat Christiaan op het ingenieuze idee kwam om met muziek aan in slaap te vallen (hij kan slapen met de meest gruwelijke teringherrie op). Dat werkte.

Maar nu is het aller aller laagste gebeurd. Hij kwam vanavond thuis en er was ingebroken. Laptop, fototoestel, mobiele telefoon en autosleutels weg. Braakschade: geen. 'Hé, wie heeft naast Christiaan toch de sleutel van zijn kamer, zou het de huisbaas zijn?'

Interessant om te weten is dat bij de kleine pesterijen de politie niets kan doen. Je kan als huisjesmelker/huisbaas dus flink wat maken zonder dat je blijkbaar de wet overtreed. Hoe kunnen hier in Utrecht ooit die huisjesmelkers aangepakt worden als je als bewoner geen steun krijgt? Waarom zouden andere mensen nog naar de huurcommissie durven te stappen als ze weten dat een huisbaas dit soort ellendige dingen ongestraft kan doen? Wat is dit voor wetteloosheid?

Ik ben in ieder geval sprakeloos. Met deze inbraak zijn ze (gelukkig?) wel een duidelijke grens overgegaan. Ik hoop met heel mijn hart dat de politie de daders kan pakken. Er zijn her en der vingerafdrukken achtergelaten, die zullen worden afgenomen door de technische recherche. Laat de wet het in godsnaam winnen van dit tuig. Zo niet, dan geloof ik nog minder in de Nederlandse rechtsstaat dan ik al doe.

Je zou er bijna van op de PVV gaan stemmen (let op, dit is een grapje).

1 comment:

Eva en Anne said...

www.huisjesmelkervanhetjaar.nl