Friday, March 19, 2010

Boekarest: eerste indruk

Vanuit het vliegtuig zag het land eruit als een gigantische lappendeken van akkers, veel groter dan ik van Nederland gewend ben. De bergen van Brasov heb ik ook al mogen zien vanuit de lucht. We landden en toen begon het spannende gedeelte van de reis. Gelukkig was er een cash machine gelijk in de aankomstenhal, want ik had NIETS op zak (lekker slim); nog geen eurocent. Bij een klein hokje haalde ik bij een uiterst chagerijnige vrouw een buskaartje voor de bus naar Gara de Nord en die liet gelukkig niet lang op zich wachten.

De busrit was leuk om rond te kijken. Het ziet er hier nogal verpauperd uit, en het is superdruk op de weg. Ik herinnerde me ineens weer een stukje uit de Volkskrant van 2006, toen een verslaggever de manier van autorijden in Boekarest onder de loep nam. Van tweebaanswegen werden driebaanswegen gemaakt, en dat is nu nog steeds zo. In de bus heb je er niet veel last van, want je gaat met een sukkelgangetje, maar links van me werd er toch een partij gescheurd en gemanoeuvreerd! Natuurlijk gingen de mensen met een Mercedes of Volvo onder hun kont het hardst. Ook zat bijna iedereen te bellen tijdens het rijden.

De meeste gebouwen zijn van beton en zien er op zijn best vervallen uit, en op z'n slechtst alsof het ieder moment in elkaar kan donderen. Je kijkt je ogen uit, en ik kan het niet echt beschrijven eigenlijk. Na ruim een uur kwam de bus aan bij Gara de Nord en probeerde ik alvast wijs te worden uit de treintijden voor morgen naar Brasov. Voor zover ik er wijs uit kon worden gaan er maar grofweg 3 treinen per dag naar Brasov en wil ik graag de Intercity hebben. Die zijn het schoonst en het snelst. De traagste, goorste doch goedkoopste treinen zijn de Personal treinen.

Ik liep naar het Ibis Hotel en had daar gelijk een gezellig gesprekje met de twee receptionisten. Ze waren zelfs geinteresseerd in Agalloch! Ze probeerden met te helpen met de trein, maar zelfs zij konden er weinig wijs uit worden op internet. Als het goed is gaat er morgen een InterCity om 13:00 naar Brasov en zou ik gemakkelijk een kaartje moeten kunnen kopen.

Ik zit nu trouwens op een vrij snelle laptop in de lobby te typen. Wat dat betreft heeft het Ibis het altijd goed voor elkaar. Je kan gratis internetten, de kamers zijn schoon en groot, en het personeel is erg vriendelijk.

Ben benieuwd wat de dag van morgen brengen zal!

1 comment:

Misha said...

Hé, vet! Meteen al een verhaal met indrukken. Klinkt allemaal bijzonder. Ga je nog meer van Boekarest bekijken (nu of op de terugweg) of heb je daar geen tijd voor?
X