Thursday, December 9, 2010

Even die nieuwe uitbreiding van WoW halen....

Bart vroeg me vorige week of ik zin had om mee te gaan naar de launch van de nieuwste uitbreiding van World of Warcraft: Cataclysm. De nieuwe uitbreiding ging 7 december in de verkoop en de Mediamarkt in Rotterdam had een heel evenement georganiseerd. Op 6 december vanaf 22:00 uur 's avonds waren er op het pleintje voor de winkel allerlei activiteiten opgezet die met het spel te maken hebben. Om exact 0:00 uur zou de winkel opengaan en kon iedereen door middel van een 'storm the front-actie' het spel aanschaffen. Ik ben altijd wel in om dingen te doen die je normaal niet zo snel doet, ook al zou dat betekenen dat ik een nacht idioot weinig slaap zou krijgen. Dinsdag om 8:00 uur werd ik gewoon op m'n werk verwacht! 


Voor diegenen die World of Warcraft niet kennen, zal ik proberen het spel even heel simpel uit te leggen. Je hebt een 'wereld' met twee fracties: de Horde en de Alliance, die met elkaar in conflict zijn. Per fractie zijn er 6 rassen om uit te kiezen. Je kiest dus een ras en daarbij kies je wat voor soort character je wilt maken, bijvoorbeeld een mage. Die ga je vervolgens sterker maken (levelen) door quests te doen. Door de tijd heen zijn er steeds grote verhaallijnen geweest die je volgde met de quests. Ik ga niet op deze lore (zo noem je dat) in, want dat wordt veel te ingewikkeld. Het enige wat voor nu handig is om te weten, is wat er bij de laatste uitbreiding grofweg is gebeurd. Dat is heel simpel uit te leggen. Er was eens een hele grote draak, Deathwing genaamd. Die vond het leuk om heel de wereld van Warcraft eens lekker kapot te maken met zijn immene krachten. Hij vloog er dus overheen en liet chaos en destructie achter door vuur te spuwen en weet ik het wat. Bijna alle gebieden uit het spel zijn dus veranderd. Ook zijn er een paar gebieden bijgekomen en er zijn twee rassen bijgekomen: de worgen en de goblins. Hoe het spel verder allemaal in z'n werk gaat is verder niet belangrijk.

 

Aangezien de vorige uitbreiding, Wrath of the Lich King, niet zo geweldig was (ik vond de toegevoegde gebieden niet zo leuk), hoopte ik op een leukere wending in het spel. Nu ik het gisteren en vandaag een beetje gespeeld heb kan ik gelukkig zeggen dat die goede wending er is gekomen! Maar hierover later meer, terug naar de avond in Rotterdam.

Gehuld in de mist reden Bart en ik in een gare, aftandse Peogot 307 naar Rotterdam. Daar waren we veel te vroeg, om half 9, maar toch stonden er al tientallen fans op het pleintje. Ik was nog gewoon in m'n nette werkkleding: rok met maillot en had totaal geen rekening gehouden met de kou! Driewerf dom, want het vroor. We vluchtten dus de dichtsbijzijnde Burger King (!) in. Ik dronk daar thee, wahaha. Nooit gedacht dat ik nog eens in zo'n pleuristent zou zitten, maar ik was maar wat blij met de warmte. We wachten daar gewoon af tot het 10 uur was en gingen terug. Ineens stonden er een paar honderd man op het plein. Alles was prima geregeld. Je kon gratis chocomel halen en er stonden zelfs wc's. Er was een mini-podium opgebouwd, met een grote beamer erboven. Om 10 uur ging het evenement van start met een presentatie van twee knakkers van Gamekings. Eentje kende ik vaag van die show, maar ik kijk daar verder nooit naar. Ze lieten filmpjes zien, maar al snel begonnen ook kleine wedstrijdjes. Per tweetal kon je strijden om leuke goodies: muismatten, keyboards, muizen, en op het laatst werden zelfs laptops weggegeven. Dik chill, maar dat vonden te veel andere mensen ook dus we konden ons niet meer opgeven wegens te veel aanmeldingen. Op een gegeven moment kreeg ik door de kou toch wat honger, m'n kacheltje was leeg! We gingen dus naar de patatboer (Bram Ladage) die ook op dat pleintje staat en wat bleek nou: ze gaven gratis patat weg. Nou, daar zeg ik geen nee tegen! En even daarna werden Bart en ik ook geïnterviewd door Gamekings. Het resultaat is een flauwe grap richting ons, te zien in het filmpje hier (bij de 3:00 minuten mark).
Voor de rest heb ik me echt rot gelachen om de paar die-hards die helemaal verkleed waren gekomen. Die mensen zijn vaak een beetje sullig, maar toch ook weer schattig, omdat ze met een serieus hoofd in een game-kostuum rondlopen. Ach, ik denk altijd maar: bij carnaval lopen duizenden mensen zo rond en kijkt niemand ervan op en nu lacht iedereen die paar kostuumliefhebbers uit. Ieder z'n hobby, toch? Ik ben op de foto gegaan met mijn twee favorieten. Deze twee waren verkleed als trolls (een ras uit WoW). Bart ging op de foto met een Belg, die als human paladin was gekomen. Hij won later ook de contest; kreeg 'ie toch mooi een iPad voor!




En toen was het bijna zover: 0:00 uur! Ik was er blij mee. M'n voeten vroren er zowat af. We gingen in het gedrang staan om de winkel in te komen. Het was helaas nog niet zo makkelijk, want toen de winkel eindelijk open ging en de storm the front actie begon.....mocht lang niet iedereen meteen naar binnen. Er werden steeds maar 20 mensen doorgelaten. Wij stonden redelijk vooraan, maar de meute achter ons begon me een partij te dringen! Ik snapte eindelijk een beetje hoe die mensen van dat festival in Duisburg zich voelden. Ik werd fijngeperst in de menigte en kwam op een gegeven moment tegen een dranghek aan. Toen werd het echt pijnlijk. Ik kon geen kant meer op en vond het maar een beetje eng! Gelukkig mocht ik van een beveiliger er langs glippen, maar jeetje. Je kan gewoon niks...Vreselijk was het. Blauwe plekken oplopen voor WoW gaat wat ver, maar zo was het wel. Eenmaal in de winkel was ik blij: warmte! En er waren nog limited editions te verkrijgen (die bleken later binnen 30 minuten uitverkocht te zijn). In de doos zaten allerlei goodies: een muismat, soundtrack, dvd, tradecarts en een boek met artwork. Omdat we naar de nachtrelease waren gegaan kregen we ook allemaal een goodiebag met stickers en een poster.







Ik ben heel blij dat ik gegaan ben, het was een grappige ervaring. De volgende keer blijf ik lekker thuis, daar niet van, maar soms moet je eens wat geks doen. Ik voelde me overigens, ondanks vier uur slaap, kiplekker op m'n werk de dag erna. Vreemd! Pas woensdag kon ik het spel installeren en spelen.

Ik was het meest benieuwd naar de startgebieden van de twee nieuwe rassen en ben die dan ook als eerste gaan testen. Die van de Goblins is leuk, vol met gimmicks, explosieven en rakketten. Die van de Worgen echter, is ronduit geniaal. Heel duister sfeertje, perfecte muziek erbij, mooie verhaallijn met veel phasing (een nieuwe techniek die Blizzard gebruikt om het questen interactiever en realistischer te maken). De hoge level gebieden ben ik nog niet in geweest. M'n warlock is nog maar level 76, dus die kan daar nog niet in (je moet level 80 zijn). M'n hunter, die wel level 80 is, heb ik abandoned. Dat focus systeem is zo compleet ruk, ik kan daar niet mee omgaan en ik vind m'n warlock toch toffer.

Is weer een lang verhaal geworden, sorry als je geen WoW speelt en er geen reet van begrijpt. Geeft niet, snap ik best!

No comments: