Saturday, July 3, 2010

Weekje bij Headlines video

Ik heb een weekje met iemand van Headlines video geruild, zodat ik ook even kon proeven van het verslaggevers-vak. Ik kan meteen zeggen dat het erg goed bevallen is!

Een dagje video werkt als volgt. Iedereen komt om 9 uur ‘s ochtends op de redactie. Om half 10 hebben we een vergadering over wat we gaan filmen vandaag. De verslaggevers moeten ieder twee onderwerpen aandragen, zodat de vijver groot genoeg is om uit te vissen. Het is al een beetje komkommertijd, dus het WK en het mooie weer kwamen deze week goed uit.

Uiteindelijk werd maandag besloten dat ik met Max en Wendy naar Zandvoort aan Zee zou gaan om aan mensen te vragen of ze wel op het strand zouden blijven liggen terwijl Nederland in de achtste finales stond. Ons item bestond vooral uit ‘vox pops’, ofwel quotes van mensen die we ter plekke vragen stelden op het strand. Wendy, de cameravrouw, nam ondertussen ook ‘plakshots’ op het strand. In de trein terug gingen we al ‘inladen’, want we hadden een laptop meegenomen. Het inladen duurt net zolang als er beelden zijn geschoten, dus als je dat in de trein al doet scheelt dat uiteindelijk tijd. Je kan toch alleen maar wachten totdat het klaar is.

Op de redactie gaat de verslaggever dan ‘quotes knippen’, de stukjes tekst uit de interviews die echt in het item belanden. Harde keuzes zijn hierin noodzakelijk, want het filmpje moet wel een beetje vlot overkomen. Daarna gaat de cameraman(vrouw) met het echte monteerwerk beginnen. De verslaggever kan hierbij zitten, of niet. Na een paar uur is het dan meestal klaar, al was er deze week wel een uitzondering.

Maandag was dit het resultaat:



Eerste repo
Het échte werk begon voor mij dinsdag. Toen mocht ik m’n eerste eigen item maken. Het leek mij zelf wel leuk om iets met de dierentuin te doen. Het was toen al erg warm en ik was wel benieuwd of de dierentuin de beesten nou anders verzorgd (ik kan me voorstellen dat een ijsbeer het niet echt prettig vindt in dit weer). Ik werd echter gestuurd naar: de audities voor de rol van Bruiser in Legally Blonde, de musical. Hilarisch! Ik ging met Daisy, zij heeft er al acht maanden verslaggeving opzitten en wilde meer camerawerk gaan doen. Dat kwam prima uit, want ik kon dus voor tips heel goed bij haar terecht. We mochten de auto meenemen, want we moesten naar Hierden (vlakbij Harderwijk). Daar hadden we een ontzettend leuke dag. De hondjes waren hilarisch (en schattig) en er was veel lekker eten. Ik vond het heel spannend om te doen. In de auto zat ik m’n tekstjes voor te bereiden (vooral die van de stand-up, het begin van het filmpje) en drie goede vragen te bedenken. Dit is het resultaat:



Efteling
Woensdag was echt de knaller van de week. Ik ging samen met Rico en Fons naar de Efteling. Op donderdag werd daar de nieuwe achtbaan geopend, maar woensdagavond was er al een persmoment. Enkele BN’ers waren opgetrommeld. Om 2 uur gingen we weg met de auto, en na heel veel file en hitte kwamen we eindelijk aan in Kaatsheuvel. We werden in het park zelfs begeleid door een vrouwke van de Efteling, die echt superlief was. We gingen eerst wat shots nemen in het sprookjesbos en Fons’ stand-up werd er opgenomen. Daarna regelde de vrouw nog even dat Fons en ik voor in de Python konden zitten, zodat Rico daar ook wat shots van kon nemen (haha!). Toen gingen we naar Station De Oost, normaal een eettent, maar nu omgetoverd tot receptie. Daar was de rest van de pers al en de BN’ers. Er was wederom weer heel veel lekker eten in mini-porties (ik heb wel vijf toetjes weggewerkt, mwahaha) en toen ging ik met Rico de interviews afnemen. Dat was erg leuk, en vooral Adje is echt een toffe peer.

Om half 7 was er een toneelstukje over Joris en de Draak (zo heet de achtbaan) en toen mochten de BN’ers er als eerste in. Daarna moesten we even de interviews afwerken van hoe ze het hadden gehad en toen konden wij ook eindelijk in de achtbaan. Tering, wat gaat die hard!!! Echt de vetste houten achtbaan ooit. We gingen er drie keer in en toen stopte de pret helaas. De foto’s waren vandaag gratis, dus we namen een hele stapel mee (eentje siert nu de muur in de redactie). We waren pas om half 11 terug op de redactie en we zetten het inladen aan en gingen naar huis.

Donderdag had ik eigenlijk vrij, maar het filmpje van de Efteling was nog niet af. Ik wilde er wel aan meehelpen dus ging toch naar de redactie. Het monteren was echt supertof. We hadden een uur aan ruw materiaal. Tien uur monteren later hadden we een filmpje van 2:30 minuten. Ongelooflijk. Zo veel werk! Maar het is wel heel vet om te doen.



Gisteren was alweer vrijdag. Het laatste item van die week ging over de Nuon Solar Challenge. Hetzelfde verhaal weer. We gingen erheen. Shots + interview en monteren maar! De voetbalwedstrijd ging grotendeels langs ons heen, want ja, die shit monteert zichzelf niet en anders ben je nog later thuis! Uiteindelijk was ik pas half 10 thuis. De dag begint om 9 uur, dus reken maar uit wat voor werkdagen dat zijn. Geen wonder dat je normaal maar vier dagen hoeft te komen. Je draait makkelijk meer dan 40 uur.



Op vrijdag had ik ook nog een ander klein grappig iets. De NOS maakt ook iedere dag “Verder Vandaag”, waarin de redacties aankondigen wat ze gaan doen die dag. Dat heb ik vrijdag ook ingesproken.

No comments: