Wednesday, February 25, 2009

Hardloopprogressie

Deze post zal niet iedereen interesseren, maar ik voel ineens de behoefte om te bloggen over hardlopen! Vorig jaar heb ik met studievereniging Incognito meegedaan aan de Batavierenrace en ben toen aangestoken met het hardloopvirus! Ik had een etappe van 6.1 kilometer; geen bijster lange afstand. Ik had maar twee keer getraind en qua tijd zat ik toen in de middenmoot. Dat schiep mogelijkheden tot verbetering uiteraard! 

Nu, bijna een jaar verder, heb ik al veel meer getraind en zit het persoonlijk record op 10 km in 50 minuten. Ik doe weer mee met de Batavierenrace en heb weer de 6.1 km etappe (dat is toeval). Deze keer wil ik het wel een stuk beter gaan doen en leg de lat op 25 minuten. Gisteren hebben we met de studievereniging samen getraind en dat was erg gezellig! Het is dan fijn om te merken dat ik redelijk mee kan lopen met sommige jongens, alhoewel zij mij er echt wel uit kunnen lopen als ze een versnelling ertegenaan gooien. Ik probeer een beetje met etenspatronen te spelen. Op pasta loop je duidelijk beter dan op keihard volkoren brood met moeilijk verteerbare vezels zeg maar...Gisteren voor het eerst ook een sportdrankje genuttigd. Ik hou helemaal niet van frisdrank en vond het vies, maar liep er wel beter op! 

Mijn uiteindelijke doel is de marathon lopen en dan kan de tijd me niet schelen, het gaat om de prestatie. Nu richt ik me eerst op de halve marathon. Als ik die dit seizoen nog kan lopen zou dat heel gaaf zijn, maar zover ben ik momenteel nog niet. De 10 km lopen gaat nu wel goed, maar dat is nog slechts de helft van een halve marathon. Mijn conditie moet ik dus nog wat verder opvijzelen. Hardlopen geeft me een goed gevoel, dus het ermee bezig zijn is al heel prettig an sich. Ik kan het iedereen aanraden. In het begin ga je kapot, maar als je eenmaal een basis conditie hebt opgebouwd is het een prima manier om opgekropte gevoelens eruit te rennen (iets waar ik wel last van heb af en toe). En lekker in de buitenlucht zijn is ook fijn!

No comments: