Monday, October 11, 2010

Klaasjes

Onder het mom van 'taal is vloeibaar' (vrij gequote naar Christiaan Mulder): kennen jullie de Klaasjes al? Dat zijn korte berichtjes met Klaas in de hoofdrol. Klaas is een held en hij kan en doet alles. Hij is een creatie van Nico Dijkshoorn, u allen wel bekend uit De Wereld Draait Door. Dat programma kijk ik overigens nooit meer, omdat ik de verhalen van m'n oma zo onderhand nog boeiender vind. Maar soms (of vaak) komt Nico Dijkshoorn daar en doet hij iets met taal. Je vindt het wat, of je vindt het niets. Ik vind 'm wel oké, maar sinds ik z'n tweets volg, lig ik vaak helemaal in een deuk. En dat komt door die Klaasjes. Ze slaan nergens op en blinken tegelijk uit in hun genialiteit. Enkele voorbeelden:

Klaas zong naast de douche. Mooie akoestiek. Gingen wij er onder staan. Dan hoorde je die hele gelaagdheid van Klaas. Dat was uniek.
Klaas dook op eenden, als ze aan het broeden waren. Dat deed verder niemand. Die eenden wenden er aan. Lag hij rustig een uur langs de sloot 
Klaas ging nooit met mensen in discussie. Hij zweeg een minuut en sloeg dan een tafel doormidden. Kreeg hij meteen gelijk. 

Dan heb je een beetje een idee. Denk je 'waar gaat dit een hemelsnaam over?', dan denk je het juiste. Het gaat om de rariteit, het idiote. Ik vind het prachtig en besloot zelf ook eens een poging te wagen. Het is leuk om in bed te liggen, op de fiets te zitten en dat dan ineens een idiote zin in je hoofd opkomt waarvan je denkt 'daar moet ik wat mee'.

Klaas deed aan freerunning. Liep je door de stad, zag je 'm ineens over de gevel van de Bijenkorf rennen. Daar draaide hij zijn hand niet voor om.
Klaas deed soms aan rechtse politiek. Haar blond verven en lekker populistische dingen schreeuwen. Daarna lachte hij iedereen keihard uit. Bijzonder. 

Christiaan kan er ook wat van:

Klaas had een woekerpolis. Hij schoffelde hem om in z'n tuin. Alle planten dood. Klaas pissig. Nu is hij aangemeld voor de compensatieregeling. Wij kijken.
 Klaas ging vaak naar de biologische supermarkt. Vragen of ze koeienvlees hadden uit de bio-industrie. Mensen boos, Klaas snapte er niets van. Wij lachen. 

Doe ook mee en laat een Klaasje achter!

No comments: