Saturday, January 30, 2010

Christelijke BLING





Nog net in januari heb ik mijn goede voornemen opgevolgd en de Museum Jaarkaart aangeschaft. Via het internet is het helaas jammerlijk mislukt, maar in het Catharijne Convent in Utrecht kon je ook bij de kassa terecht om de kaart aan te schaffen. Dit museum is me aangeraden door Misha, een goede vriend en tevens museumveteraan.

Niets is leuker dan het combineren van twee hobby’s, dus met fototoestel in de aanslag betrad ik het musuem. Christiaan was er uiteraard ook bij, hij heeft laatst ook de MJK aangeschaft.



In het Catharijne Convent wordt het pracht en praal van het Christendom tentoongesteld. Als katholiek opgevoed meisje weet ik wel dat die Christenen hun geld altijd grof spenderen aan kunst, zogenaamd om God te eren, maar stiekem gewoon omdat ze van bling hielden. Rappers zijn pimps? Forget it! Vroegere priesters, dat waren pimps!



Als eerste liepen wij de schatkamer in, alwaar vele monstransen te zien waren.



Monstransen? Wat zijn dat voor dingen? Ik had echt geen idee, maar nader onderzoek wees uit dat het voorwerpen zijn waarin de hostie kon worden vastgeklemd. Symbolisch gezien stoppen ze er dus het lichaam van Christus in. Uiteraard is dit iets katholieks, die protestanten zouden zo’n wanstaltig ding nooit in hun gebedshuis zetten. In een van die monstransen zaten enkele honderden diamanten, tja. Leuke objecten om te fotograferen in ieder geval.





We liepen de rest van het museum af, zie de foto’s voor wat interessante dingen.






Er was ook een tijdelijke tentoonstelling, 122 vruchtbaarheidssymbolen. In heel het museum was het rustig, maar daar was het me toch een partij druk! Er werd flink gegniffeld en ergens snap ik dat ook wel. Blijkbaar was het vroeger zo dat fallus-symbolen werden geassocieerd met religie (vruchtbaarheid), maar ik moet zeggen dat ik er weinig religie in zag. Ik vond het zeker vermakelijk, soms grappig en vaak hilarisch.






De volgende stop wordt het centraal museum (binnenkort).

5 comments:

Misha said...

Symbolisch stoppen ze er het lichaam van Christus in??? Nee joh! Het ECHTE lichaam, daar gaat het die gekke Roomsen om! Transsubstantiatie en zo...

Mooie foto's! Die vruchtbaarheidsexpo had ik nog niet gezien. Grappig... Wat vond je van het museum als geheel?

Milla said...

So many dicks! ;-)
I am quite sure that if there was an exibition of this kind in London, in this sort of building, we would have hordes of born again xstians protesting outside.

The picture of the stained glass is stunning.

Maaikees said...

@Misha: ik vond het museum heel mooi en heb me bij bepaalde dingen zeker vermaakt, maar miste toch enige 'feeling' bij het thema van Christelijke kunst.

Als museum-leek had ik ook beter niet mijn vuurdoop in Londen kunnen hebben, want ik vond dit museum ontzettend klein!! Vergeleken met het British Museum is alles klein, vrees ik haha!

@Milla: yeah, I was really surprised that a museum devoted to Christian art had this kind of exposition. I was pleasantly surprised though, I'm glad this is possible.

As for going to Agalloch, I'm afraid I have to skip too if Nik and you aren't going. I'd have to go alone and I don't feel safe going to Romania on my own...

Misha said...

Misschien moet je in september meegaan naar de Hermitage in Petersburg (3 miljoen voorwerpen).

Maaikees said...

ooo, tempting :D
Ik wil zo graag een keer naar Rusland!